• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

På väg mot kronofogden, frågetecken.

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
114
Poäng
297
Tack för input. Nej enligt min uträkning skulle jag ha 12000:- i löneutmätning permanent sedan. Men när jag räknat om allt igen nu så ser jag att jag missat en del detaljer. Skatt på höjd lön tex. Den här planen är felräknad. Helvete med.
Totalt kommer jag ha 720000:- hos KFM om alla skickar dit. Om jag går upp till heltid kommer jag ha 12100:- dom kan dra. Det är 5 år inga räntor medräknat. Tror ni jag räknas som insolvent och ska satsa på skuldsanering längre fram istället? Någon som haft liknande förutsättningar med summorna som fått skuldsanering?

Alltså ny plan:

Gå upp till heltid.
Jämka.
Plugga men endast ta studiemedel 5 månader/år (pga fribeloppet blir lägre om jag jobbar heltid).
Söka skuldsanering om skuldprognosen visar 10 år plus när alla skulder är inne.
Om du är kvalificerad insolvens beror bl.a på vad du tjänar? Dvs om du skulle jobba 100%. Men även din ålder, om du är arbetsför, utbildningsnivå m.m är saker som beaktas när man utreder hurivida du är kvalificerad insolvens eller inte.
Sen ska det också vara skäligt som du kanske redan vet. Vad är orsaken till skulderna och när tog senaste lånet?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
114
Poäng
297
Ja. Jag ändrar min plan.
Jag går upp till heltid men måste av hälsoskäl göra det 10% i taget, så i 2 steg. Men inom 1 år hoppas jag vara uppe på heltid.
Jämkar.
Tar ut så mycket CSN som fribeloppet tillåter. Skaffar mig en utbildning att stå på för framtiden.
Skaffar mig en brytpunkt. Tar fortsatt hjälp för att komma till rätta med mina beteenden som lett mig hit.
Söker skuldsanering om 2 år om skuldprognosen är fortsatt över 10 år.
Förhoppningsvis blir jag godkänd och då handlar det om ca 7 år innan jag är skuldfri. Säg att ni tror på den här planen, för jag behöver se ett slut. En framtidstro.
Bara att du har en konkret övergripande plan kommer göra att du lyckas i slutändan. Så du ska absolut ha framtids tro.
 

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 107
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Jag tycker du ska göra mer kortsiktiga planer,ett steg i taget,men ha hela tiden ditt huvudmål som vision.Man vet inte hur omständigheterna blir om två år,men som sagt kämpa på och tänk på din hälsa.Jag är fortfarande imponerad.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 415
Mottagna reaktioner
928
Poäng
757
Om du är kvalificerad insolvens beror bl.a på vad du tjänar? Dvs om du skulle jobba 100%. Men även din ålder, om du är arbetsför, utbildningsnivå m.m är saker som beaktas när man utreder hurivida du är kvalificerad insolvens eller inte.
Sen ska det också vara skäligt som du kanske redan vet. Vad är orsaken till skulderna och när tog senaste lånet?
Nej men precis det jag menade, pga att jag har för nya lån så kommer jag inte söka fråns 2025. Orsakerna är väldigt blandade, med en psykisk ohälsa och destruktiv relation i botten. Men även lån för att täcka lån, spel mm. Saker som jag vet att jag behöver ha kommit tillrätta med för att vara skälig skuldsanering. Inget brottsligt eller så.

Jobbar jag heltid så kommer dom kunna dra mellan 10000-13000 beroende på om jag jämkar. Men med 720000:- i skulder tror jag vid närmre beräkning att det kommer innebära insolvens.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 415
Mottagna reaktioner
928
Poäng
757
Jag tycker du ska göra mer kortsiktiga planer,ett steg i taget,men ha hela tiden ditt huvudmål som vision.Man vet inte hur omständigheterna blir om två år,men som sagt kämpa på och tänk på din hälsa.Jag är fortfarande imponerad.
Tack!
Ja, jag ser liksom varje steg i planen som en kortsiktig plan. Jag kommer inte att ha möjlighet att betala några skulder på förbehållsbeloppet. Så alla dom här stegen jag skrivit blir i sig delmål på vägen :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 948
Mottagna reaktioner
13 598
Poäng
10 387
Tack för input. Nej enligt min uträkning skulle jag ha 12000:- i löneutmätning permanent sedan. Men när jag räknat om allt igen nu så ser jag att jag missat en del detaljer. Skatt på höjd lön tex. Den här planen är felräknad. Helvete med.
Totalt kommer jag ha 720000:- hos KFM om alla skickar dit. Om jag går upp till heltid kommer jag ha 12100:- dom kan dra. Det är 5 år inga räntor medräknat. Tror ni jag räknas som insolvent och ska satsa på skuldsanering längre fram istället? Någon som haft liknande förutsättningar med summorna som fått skuldsanering?

Alltså ny plan:

Gå upp till heltid.
Jämka.
Plugga men endast ta studiemedel 5 månader/år (pga fribeloppet blir lägre om jag jobbar heltid).
Söka skuldsanering om skuldprognosen visar 10 år plus när alla skulder är inne.

Insolvent är du säkert, om du är kvalificerat insolvent är mer tveksamt, jag tror inte det.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 948
Mottagna reaktioner
13 598
Poäng
10 387
Om du är kvalificerad insolvens beror bl.a på vad du tjänar? Dvs om du skulle jobba 100%. Men även din ålder, om du är arbetsför, utbildningsnivå m.m är saker som beaktas när man utreder hurivida du är kvalificerad insolvens eller inte.
Sen ska det också vara skäligt som du kanske redan vet. Vad är orsaken till skulderna och när tog senaste lånet?
Nja. Utbildningsnivå har ju inget med kvalificerad insolvens att göra.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 415
Mottagna reaktioner
928
Poäng
757
Insolvent är du säkert, om du är kvalificerat insolvent är mer tveksamt, jag tror inte det.
Jo, ja givetvis är jag insolvent. Kan ju inte betala alla skulder längre. Men det jag menar är såklart kvalificerat insolvetent, alltså att jag inte kan betala mina skulder inom överskådlig tid. Vad är det som gör att du tror att jag inte kommer vara det? Du tror alltså att skulder på ca 720000:- och en löneutmätning på säg 13000:- i månaden som bäst kan räcka? I vilken tidsrymd är vi då? 10 år? 15?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 948
Mottagna reaktioner
13 598
Poäng
10 387
Jo, ja givetvis är jag insolvent. Kan ju inte betala alla skulder längre. Men det jag menar är såklart kvalificerat insolvetent, alltså att jag inte kan betala mina skulder inom överskådlig tid. Vad är det som gör att du tror att jag inte kommer vara det? Du tror alltså att skulder på ca 720000:- och en löneutmätning på säg 13000:- i månaden som bäst kan räcka? I vilken tidsrymd är vi då? 10 år? 15?
Gjorde bara överslag på det du skrev, drygt 10 kanske.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp